14.07.2025

TIMOCOM Транспортен барометър: Транспортният сектор остава устойчив въпреки икономическите притеснения и намаляващите индикатори.

Търсенето на европейския транспортен пазар е стабилно: Позитивни транспортни прогнози въпреки икономическите несигурности в еврозоната.

EN TB Q2_2025-Feight Share_Transportbarometer EUR (15 x 10 cm) EN

Среден дял на товарите в Европа.

Натиск върху ниските транспортни капацитети е значителен. Абсолютният брой на товарните предложения на спот пазара е нараснал през второто тримесечие както в сравнение с предходната година, така и с предходното тримесечие. В следващите летни месеци се очаква постоянен интерес на европейския транспортен пазар. 

Транспортно търсене в Европа: 23% повече товарни предложения в сравнение с предходното тримесечие

След умерен март последва значителен ръст в търсенето на транспорт през април: в цяла Европа имаше с 25% повече постъпления на товари в сравнение с предходния месец на годината, а през сезонно силния май те бяха с 8% над предходната година. Причините за това бяха от една страна кратките седмици заради Великденските празници и многобройните празници, а от друга страна ограниченото предлагане на камиони. Постъпленията на товарно пространство бяха с 5% под стойността от предходната година през второто тримесечие. Но и юни не загуби динамика: в борсата за товари на TIMOCOM тук бяха регистрирани дори с 37% повече предложения за товари в сравнение с предходната година в цяла Европа. През цялото тримесечие общо имаше с 23% повече постъпления на товари в сравнение с предходната година. Отношението на предложенията за товари към предложенията за товарно пространство през второто тримесечие беше средно около 80 към 20.

Германия: товарни предложения 32% над предходната година 

Непрекъснато високото търсене на транспортни услуги доведе в Германия през второто тримесечие до 32% повече товарни входящи данни в сравнение с предходното тримесечие на миналата година. Това развитие може да се разглежда и като положителен икономически сигнал след дискусиите за митата и несигурните световнополитически условия. Отношението между товарните и товарно пространствата на предлагането нарасна на 88:12, също и поради ефектите на възстановяване при транспортните поръчки, свързани с износа, които изчакваха увеличените мита. 

Австрия: 35% повече товарни предложения 

Товарните предложения в рамките на Австрия през второто тримесечие бяха с 35% по-високи в сравнение с предходната година. През месеците април и юни имаше значителен ръст (+47%, +75%). От май насам се наблюдаваше значително увеличение в транспортния барометър при вътрешноавстрийските транспортни услуги. Отношението между товара и товарното пространство нарасна от балансирано съотношение 50:50 през април до юни на 65:35. 

EN_TB AT Q2_2025-Freight share_Transportbarometer Austria (15 x 10 cm) EN (2)

Съотношение на товара към товарното пространство в Австрия

Цени на спот пазара: Разходите за транспорт в Европа продължават да нарастват

Цените на предложените от възложителите товарни оферти за стандартни транспортни услуги, напр. с Tautliner или Curtainsider, са на съответно високо ниво поради постоянния интерес. На европейските маршрути те се движат в седмичния среден диапазон между 1,45 €/км и 1,66 €/км, в рамките на Германия между 1,68 €/км и 1,92 €/км. Най-високите стойности бяха постигнати, между другото, през великденските седмици и първата седмица на май. Тук имаше увеличено търсене на транспорт поради празниците, разпределено на по-малко работни дни. Това се отразява на цените. Цените на товарните оферти в Германия са нараснали с около 8% в сравнение с предходната година, а на европейските маршрути с около 5%. 

Различна разлика между ценовите предложения и ценовите оферти

Освен това се забелязва, че средните ценови предложения, т.е. контрапредложенията на превозвачите, в Германия значително се отклоняват от цените на предложенията в сравнение с европейската средна стойност: Докато разликата през 1-во тримесечие в Европа е била около 2 цента, ценовите предложения, както и цените на товарните предложения през 2-ро тримесечие средно са били около 1,61 €/км. В Германия обаче ценовите предложения средно са били около 1,97 €/км, а цените на товарните предложения около 1,86 €/км: разлика от 11 цента. През 1-во тримесечие разликата е била само 8 цента. 

Предлаганите товарни цени по вътрешноавстрийските маршрути през Q2 бяха между 1,93 €/км и 2,20 €/км, в средно около 2,08 €/км. Забележително: Ценовите предложения достигнаха средно само 2,04 €/км и бяха с 4 цента по-ниски. „Общо по-високите километърски цени се обясняват с по-кратките общи разстояния, при които освен пътуването, времето за товарене също играе по-голяма роля в сравнение с дълги разстояния. Освен това, по-високият брой на частичните товари в вътрешногерманския и вътрешноавстрийския транспорт“, обяснява Гунар Гбюрек. „Също така, изпълнители, които предлагат на своите клиенти GPS-следене и проследяване на пратката в реално време като допълнителна услуга, имат добри шансове да договорят по-високи транспортни цени.“ 

Прогноза: Стабилно търсене на транспорт въпреки икономическите притеснения

Очакванията за икономическото развитие в държавите членки на Европейския съюз според Индикатора за икономическо настроение ( ESI ) показват, че за 2025 година само 11 държави имат положителни перспективи. Сред тях са Полша, Литва, Испания, България, Кипър, Хърватия, Албания, Гърция, Малта, Черна гора и Португалия. Във всички останали държави се очаква стагниращо или дори негативно икономическо развитие. Германия, Австрия и Франция са в долната четвърт, дори значително под средното ниво на еврозоната. Въпреки това, транспортното търсене остава високо, така че не се очаква облекчение на европейския транспортен пазар през летните месеци. „Въпреки че делът на товара в транспортния барометър обикновено ще падне под 80% до края на август, когато стартира годишният бизнес през септември, се очаква тази стойност отново да бъде достигната“, прогнозира Гунар Гбюрек. „Развитието ще зависи и от облекченията за потребителите, тяхната готовност за потребление, както и от изпълнението на инвестиционните проекти в Европа – както в частния, така и в публичния сектор.“

 

 

Изтеглете съобщение за пресата
в началото