15.10.2025

Европейският транспортен пазар Q3 2025: Голямото преместване

Транспортното търсене се увеличава с 25%, докато предлагането на товарно пространство се пренасочва към три източноевропейски хъба.

EN_Съотношение товари-товарно пространство в Европа_3-то тримесечие 2023 г.

Европейският спот пазар показва забележително развитие през третото тримесечие на 2025 г.: Докато търсенето на транспорт се увеличава, предлагането на товарно пространство остава стабилно, а цените нарастват само умерено. Причината за това е, че растежът на търсенето се дължи основно на икономическо възстановяване в Западна Европа, докато наличният обем на камионите все повече се пренасочва към Източна Европа.

Съдържание на този тримесечен доклад:

Западна Европа стимулира търсенето на транспорт

Броят на ценовите предложения за товари продължи да нараства през третото тримесечие на 2025 г. и се увеличи с 25% в сравнение със същия период на предходната година. „За това има два основни фактора: В големите югозападноевропейски пазари започна икономическо възстановяване, включително във Франция, Испания и Италия. Те предложиха значително повече товари на спот пазара през третото тримесечие на 2025 г. в сравнение с преди една година“, казва Гунар Гбурек, ръководител на Business Affairs в TIMOCOM. „В същото време наблюдаваме силно растящи пазари в Източна Европа, най-вече Полша, които предизвикват решаващо преместване на капацитетите.“

Ценови предложения за товари - 3-то тримесечие 2025 г. спрямо 3-то тримесечие 2024 г.

  • Търсенето на транспорт нараства в цяла Европа с +24,8%

  • Топ 5 пазара за доставчици на товари: Германия, Франция, Полша, Италия, Нидерландия

  • Западна Европа като двигател на растежа: 31,5%

  • Полша: +31 % ценови предложения за товари след утрояване през предходната година

     

В Източна Европа се формират три хъба за товарно пространство.

Предлагането на товарно пространство за камиони в европейския автомобилен транспорт на товари остана на нивото от предходната година през третото тримесечие. „Числото от -3% не казва нищо за драматичното развитие, което стои зад него“, обяснява Гунар Гбурек. „В отделни пазари имаше масивни спадове в капацитета, които бяха компенсирани от други пазари. Наблюдаваме ясна промяна в посока на отделни центрове за капацитет.“

С допълнителен ръст от 35% фирмите, базирани в Литва, се изкачиха на върха на трите най-големи пазара за товарно пространство през третото тримесечие на 2025 г. Така Литва не е само най-големият, но и най-постоянният доставчик на товарно пространство на европейския спот пазар. Вторият по големина пазар на доставчици се формира от полски компании, въпреки че предлагането на товарно пространство от тях наскоро намаля, а след това се наредиха румънски фирми, чиито предложения за товарно пространство в борсата за товари TIMOCOM са нараснали с 27% през третото тримесечие.

Гбурек: „При полските и румънските компании наблюдаваме големи промени през последните две години. Броят на офертите за товарно пространство е много висок, но те вече не са постоянно на разположение на европейския пазар в пълен обем. Причината за това вероятно е, че икономиката на двете страни расте или се възстановява, което виждаме по увеличаващите се предложения за товари в двете страни. За транспортните фирми това означава, че могат да използват собствените си камиони и особено своите шофьори по-ефективно в по-близкото обкръжение и не е необходимо да ги изпращат чак до Западна Европа, за да печелят пари.“

EN_Оферти за товарно пространство в Европа_3-то тримесечие 2025 г.

Оферти за товарно пространство - 3-то тримесечие 2025 г. спрямо 3-то тримесечие 2024 г.

  • Топ 5 пазара за доставчици на товарно пространство: Литва, Полша, Румъния, Унгария, Австрия

  • Големи доставчици от Източна Европа с променлив курс: Полша: +24% (2023-2024) и -21% (2024-2025); Румъния: -47% и +27%

  • Западноевропейските компании предлагат по-малко товарно пространство: Нидерландия -20%, Австрия -19%, Германия -15%

  • Балканът губи капацитети в полза на Румъния: България -21%, Словения -24%, Хърватия -5%, Сърбия +3%

 

Цените на транспорта се повишават само умерено въпреки високото търсене

Транспортните цени на европейския спот пазар непрекъснато се повишаваха през последните две години. През третото тримесечие на 2025 г. средните седмични цени на офертите от възложителите бяха между 1,43 € и 1,67 € на километър. За същия период цените на офертите от изпълнителите варираха между 1,49 € и 1,68 €. По този начин цените на офертите от доставчиците на товари и транспортните услуги в Европа бяха необичайно близки една до друга.

„Развитието на цените е като цяло по-умерено, отколкото предполага пазарната ситуация“, казва Гунар Гбурек. „Основна причина за това е, че намаляването на капацитета на западноевропейските компании се компенсира от източноевропейски конкуренти. И с поглед отвъд спот пазара може да се каже, че огромният ценови натиск върху транспортния пазар води до стратегическо пренасочване на много спедитори. Това включва както специализация, така и фокусиране върху по-висококачествени сегменти в Запада и върху икономически привлекателни пазари в Изтока.“

 

Товарни маршрути между Германия и Западна Европа се засилват

Германският пазар отбеляза значителен ръст на товарите с 31% през третото тримесечие в сравнение със същия период на предходната година. Забележително е, че делът на вътрешния транспорт непрекъснато намалява през последните години и през третото тримесечие на 2025 г. за първи път представлява по-малко от половината от всички германски транспортни заявки. Освен това спадът на капацитета продължава. През 3-то тримесечие германските компании отново публикуваха с 15% по-малко оферти за товарно пространство в сравнение със същия период на предходната година.

При най-силно растящите релации се отразяват европейските тенденции: товарните маршрути между Германия и западните съседни държави Франция, Белгия и Нидерландия нарастват по значение във всяка посока. Освен това Испания изненада като силен получател на германски товари, а Полша като все по-силно произходно място на товари.

Цените за транспорт в рамките на Германия се повишиха леко през последните месеци, въпреки че ценовите очаквания на транспортните доставчици постоянно надвишаваха тези на възложителите. Конкретно, офертните цени на доставчиците на товари през третото тримесечие варираха между 1,56 € и 1,90 € на километър, докато транспортните доставчици предлагаха цени между 1,69 € и 2,06 € на километър.

BG_Ценови предложения за товари в Германия_3-то тримесечие 2025

Германия - 3-то тримесечие 2025 г. спрямо 3-то тримесечие 2024 г.

  • Оферти за товари се увеличиха с 31 %

  • Офертите за товарно пространство намаляха с 15%

  • Вътрешен транспорт и международни маршрути балансирани

  • Цените са се повишили средно с 0,10 € на км.

 

 

Австрия е важен транзитен пазар за европейския товар

Австрийският спот пазар показва ясно дисбаланс между търсене и предлагане. Предлагането на товарно пространство от австрийски компании отново намаля през третото тримесечие. Със спад от 19% намалението беше по-малко в сравнение с предходната година, но затвърди вече поетия път. В същото време австрийските компании предложиха на спот пазара през третото тримесечие с 23% повече товари в сравнение със същото тримесечие на предходната година. Голямата част от товарите бяха предназначени за международни маршрути, като само 12% имаха място на товарене и разтоварване в Австрия. „Този модел е типичен за австрийския пазар, който функционира като логистичен хъб между запад и изток, както и между север и юг“, казва Гунар Гбурек. „Силният спад на товарното пространство от Австрия, чиито компании все още са сред водещите доставчици на флотилии, вероятно ще бъде компенсиран от превозвачи от други страни, предимно от Източна Европа.“

Оферти за товари в Австрия_3-то тримесечие 2025

Австрия - 3-то тримесечие 2025 г. спрямо 3-то тримесечие 2024 г.

  • Ценовите предложения за товари се увеличиха с 23%

  • Офертите за товарно пространство намаляха непрекъснато с 19%

  • Международните маршрути доминират с дял от 88%

  • Топ релации с граничните държави Германия, Италия, Унгария, Чехия, Словения

 

 

Прогноза: Възраждането на потреблението засилва натиска върху транспортния пазар

През 4-то тримесечие натискът върху капацитетите на спот пазара остава висок, особено ако държавното и частното потребление се увеличат както е прогнозирано. „Ако търсенето не намалее съществено дори през летните месеци, това със сигурност няма да се промени през есенните дни и преди Коледа. Превозвачите могат да гледат оптимистично на 4-то тримесечие на спот пазара, докато възложителите трябва да се подготвят за по-високи цени“, казва Гунар Гбурек. „Въпреки доброто натоварване на поръчките и нарастващите транспортни цени, едва ли ще се появят нови капацитети на пазара. Все още несигурността относно стабилното възстановяване е твърде голяма, за да се инвестира в превозни средства и персонал.“

Повече информация в актуалния TIMOCOM Transportbarometer Report .

Изтеглете съобщение за пресата

Препоръчани статии:

в началото